Elke Social Media marketeer heeft al voor het probleem gestaan: je moet iets posten op je sociale media maar je weet niet wat? Wat is belangrijk voor je bezoekers? Heb ik al veel hetzelfde geplaatst? Hoe dringender de post, hoe minder ideeën je hebt…
Hieronder vind je een lijstje met wat hulpmiddelen voor als je voor een writer’s block komt te staan.
Stel relevante vragen
Als je vrienden en volgers wil winnen, of mensen wil beïnvloeden, wordt aangeraden om oprechte interesse in hen te tonen.
Dat doe je door je volgers te vragen om hun mening over een bepaald onderwerp die relevant is aan je sector.
Bijvoorbeeld, als je een make-upverkoper bent, kan je vragen: “Wat zijn je must-have make-up essentials deze zomer? Deel je mening in de reacties!” in de plaats van “Plannen deze zomer?”. Moedig de reacties aan die andere reacties kunnen uitlokken en je zal verrast zijn van de resultaten!
Erken feestdagen en belangrijke data
Als je jezelf betrapt op het eindeloos staren naar je computerscherm, check dan even je kalender! Zijn er feestdagen of belangrijke data in de nabije toekomst? Dat zijn perfecte kansen om aandacht te trekken!
Voor Valentijn bijvoorbeeld, kan je een liefdescampagne opstarten. Dit kan gaan van het delen van een liefdesgerelateerde afbeelding, tot het weggeven van bijvoorbeeld een romantisch weekendje.
Neem een kijkje tussen de populaire hashtags van de dag
Een beetje zoals feestdagen en belangrijke data, zijn de populaire hashtags een makkelijke manier om bezoekers te lokken.
Door gebruik te maken van de populaire hashtags van de dag, komt je bericht niet enkel op jouw pagina, maar ook in de lijst van ‘populaire posts’. Op die manier bereik je meer mensen dan enkel degene die jouw pagina leuk vinden of volgen.
Neem je publiek mee achter de schermen
De volgende keer dat je aan je bureau zit, je af te vragen wat je nog kan posten, kijk dan eens rondom je. Is er iets aan de gang dat interessant kan zijn voor je volgers? Iets heel eenvoudigs als het vieren van de verjaardag van een collega kan een interessante opportuniteit zijn om je bedrijfscultuur te tonen en een intiemere band met je volgers te ontwikkelen.
Voorbeelden van zo’n zaken zijn:
- Rondleiding van je werkplaats in een korte video, om te tonen hoe en waar producten worden gemaakt.
- Actiefoto’s van collega’s en werknemers die aan het werk zijn.
- Foto’s en video’s van evenementen waar je bedrijf aanwezig is of aan meewerkt.
Organiseer een wedstrijd
Hoewel dit wat meer tijd en planning vereist dan de andere ideeën, kan het heel wat positieve gevolgen hebben. Wedstrijden zijn een goede manier om je volgers enthousiast te krijgen over je merk of product. Vooraleer je een wedstrijd organiseert moet je wel zeker bepaalde doelen vooropstellen, zorgen voor een ‘indrukwekkende’ prijs en duidelijke richtlijnen voor deelname.
Plaats je klanten in de spotlight
Een goede manier om waardering te tonen voor je klanten en unieke content te creëren, is door je klanten te promoten of casestudies te delen. Op Twitter kan dat zo simpel zijn als een #FF (Follow Friday) post met de gebruikersnaam van je klant erbij.
Op Instagram of Facebook kan je casestudies, video’s, Q&A’s of andere interessante profielen van je klanten delen. Ga op zoek naar unieke manieren om ze in de spotlight te plaatsen en toon je klanten dat je ze een voor een apprecieert.
Deel een leeslijst
Je kan waarde bieden aan je volgers met een leeslijst, zorg gewoon dat ze relevant is aan je bedrijf of sector.
Om een leeslijst samen te stellen, denk je aan boeken die je zelf gelezen hebt, aan het lezen bent of die door collega’s aangeraden worden. Als alternatief kan je een leeslijst publiceren die werd samengesteld door de CEO van je bedrijf. Mensen houden ervan te weten wat de leiders van hun voorkeurssector lezen.
Stel een samenvatting van de week samen
Als je last hebt van een weekend-burn-out, is een samenvatting van de week de ideale manier om je sociale media actief te houden. Post een lijst van de belangrijkste nieuwsberichten van de week binnen je sector, deel de beste foto’s door klanten getrokken of maak een lijst van nieuwe mensen of pagina’s om te volgen.
Waarom zou je de content van iemand anders delen? Daar is een eenvoudige verklaring voor: er is te veel content om door te nemen, dus lezers keren zich tot bronnen waarvan ze weten dat ze kwalitatieve, relevante zaken posten, waarna ze die ook belonen met hun dank en vertrouwen – en vaak ook een aankoop.
Beantwoord een veel gestelde vraag
Wanneer je merkt dat op je sociale media vaak dezelfde vraag gesteld wordt in de reacties, heb je je volgende post-idee te pakken! Creëer een post of video waarin je één vraag zo goed mogelijk beantwoord voor je klanten.
Het antwoord is belangrijk voor je klanten en volgers en bespaart je tijd door de vraag proactief te beantwoorden. Dit toont ook aan dat je geeft om wat je volgers bezighoudt.
Deel een stukje uit één van je blogs
Wanneer je bedrijf een blog runt, beschik je over een goudmijn aan content. Ga op zoek naar een belangrijk stuk of neem een stukje uit je laatste blogpost en deel het!
Op Instagram kan je dat doen in de vorm van een tekstje, vergezeld door een relevante afbeelding. Op Facebook, LinkedIn of Twitter kan je dit stukje gebruiken als een lokmiddel om door te klikken naar het volledige bericht op jouw website.
Korte, pittige en impactvolle berichten spreken een publiek aan en moedigen hen aan om ze te delen.
De volgende keer dat je jezelf betrapt op het oneindig zoeken naar interessante zaken om te delen, denk dan zeker eens aan deze lijst en start met het maken van je volgende hit op de sociale media!
Heb je zelf nog andere Tips & Tricks? Laat ze gerust achter in de reacties hieronder!