Je hebt een social media marketing plan nodig. Geen gemakkelijke opgave, toch? Velen onder ons begrijpen zelfs niet wat het is, laat staan eentje ontwikkelen van nul.
Simpel gezegd: elke actie die je onderneemt op sociale netwerken zou een deel moeten zijn van een grote social media marketing strategie. Dat betekent dat elke post, reactie, like en comment moet aangestuurd worden door een plan die je in de richting duwt van je ‘Business Goals’, je zakelijke doelen. Dat klinkt misschien ingewikkeld, maar als je je tijd neemt om een uitgebreide social media strategie uit te bouwen, zou de rest van je sociale karakter uit zichzelf moeten volgen.
Leer wat een social media marketing plan moet bevatten, en volg onze zes stappen om je eigen plan te ontwikkelen.
Wat is een Social Media Marketing Plan?
Een social media marketing plan is een samenvatting van alles wat je wil doen en hoopt te bereiken voor je bedrijf met sociale netwerken. Dit plan moet bestaan uit een onderzoek over waar je sociale netwerken vandaag staan, waar je ze in de nabije toekomst wil zien en hoe je dat doel zal bereiken.
Hoe specifieker je kan zijn met dit plan, hoe effectiever je het kan uitvoeren. Hou je plan beknopt. Maak je social media marketing strategie niet zodanig groot en uitgebreid dat het ononderhoudbaar wordt. Dit plan zal je acties sturen, maar zal ook een maat zijn met welke je kan beoordelen of je slaagt of faalt. Je wil jezelf niet in de richting van falen sturen door het formaat van je plan!
Stap 1: Creëer je social media doelen
De eerste stap aan een social media marketing strategie is om te bepalen welke doelen je wenst te bereiken. Deze doelen laten je ook toe rap bij te sturen wanneer je social media campagnes niet voldoen aan je verwachtingen. Zonder doelen heb je geen manier om succes te bewijzen. Deze doelen moeten op gelijke lijn liggen met je algemene marketingstrategie, zodat e social media acties sturen richting je ‘business goals’.
Om je doelen te bepalen, maak je best gebruik van het SMART-framework. Dit betekent dat elk doel specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden moet zijn.
Een voorbeeld van een SMART-doel:
“Op Facebook delen we foto’s die onze uitgebreide stocklijst mooi weergeven. We doen dit door drie foto’s per week te posten. Het doel voor elke foto is 30 likes en 5 comments.”
Een simpele manier om te beginnen met je social media marketing plan is om minstens 3 social media doelen op te schrijven. Vraag jezelf zeker af hoe het doel eruit zal zien wanneer het vervolledigd is, en gebruik dat om te bepalen hoe je het zal opvolgen.
Stap 2: Voer een social media audit uit
Vooraleer je je social media marketing plan kan uitbouwen, moet je je huidige gebruik van social media bekijken en hoe goed het werkt. Dit betekent dat je moet uitzoeken wie je op dit moment volgt, welke sociale netwerken je doelpubliek gebruiken en hoe je aanwezigheid op sociale media is in vergelijking met je directe concurrentie.
Dit zijn de stappen die je kan volgen voor een goeie social media audit:
- Maak een Excel-bestand aan voor je audit
Dit bestand bevat de volgende kolommen: Sociaal Netwerk, URL naar het profiel en eigenaar. De eigenaar-kolom kan je helpen om te ‘onthouden’ wie verantwoordelijk is voor het posten en opvolgen van berichten op dat sociale netwerk. Vul alle gegevens zo nauwkeurig mogelijk aan. - Ga op Google en zoek je bedrijfsnaam op
Op deze manier kan je nagaan of er valse profielen bestaan voor je bedrijf, andere mensen die zich voordoen als jouw bedrijf, .. Op die manier kan je hen misschien contacteren en vragen om hun pagina af te sluiten, of het sociale netwerk zelf contacteren om tussen te komen. - Evalueer je sociale profielen
Wanneer je je sociale profielen evalueert, moet je een missie voor elk profiel definiëren. Doe dit door de kolom “Missie” toe te voegen aan je Excel-bestand en schrijf daarin je missie. Dit kan je helpen om te bepalen of dat bepaald profiel toedraagt aan je sociale voetafdruk, of als je bedrijf dat profiel eigenlijk niet echt nodig heeft… - Zorg dat je sociale profielen gemerkt zijn
Nu je weet welke profielen je zal behouden, moet je zeker zijn dat al je profielen hetzelfde zijn. Daarmee wordt bedoeld dat je herkenbaarheid creëert. Zorg dat je profielfoto, omslagfoto, icoontjes, bio’s en omschrijvingen overeenkomen en zorg dat je URL correct is.
Eens je een social media audit hebt uitgevoerd, heb je een duidelijk beeld van elk sociaal profiel die je bedrijf vertegenwoordigt, wie ze runt en welk doel ze hebben. Het zou ook duidelijk moeten zijn welke profielen moeten worden geupdate en welke moeten worden verwijderd. Als je valse profielen ontdekt – een vals Twitter profiel, bijvoorbeeld – kan je die rapporteren bij dat sociale netwerk. Dit zorgt ervoor dat mensen die jou opzoeken, ook enkel bij jou terechtkomen.
Door het gebruik van de missies, kan je focussen op je specifieke doelen voor Instagram, Facebook, … Ze kunnen je begeleiden en je terug op het juiste pad trekken wanneer je acties beginnen te verzwakken.
Een voorbeeld van een missie:
“We gebruiken Snapchat om de informelere kant van onze onderneming te delen en om te verbinden met de jongere potentiële klanten.”
Stap 3: Maak of verbeter je Social Media accounts
Eenmaal je klaar bent met je Social Media audit, is het tijd om te sleutelen aan je online aanwezigheid. Kies welke netwerken het best voldoen aan je Social Media goals. Wanneer je nog niet beschikt over een profiel op de netwerken die je wenst, dan kan je die van nul opbouwen met je algemene doelen en je publiek in gedachten. Wanneer je wel al beschikt over de nodige profielen, is het tijd om ze te updaten en bij te werken om de best mogelijke resultaten te bekomen. Onthoud hierbij dat elk sociaal netwerk een ander publiek heeft en daarnaar moet worden behandeld.
Je profielen optimaliseren voor SEO kan helpen om meer bezoekers te lokken naar je online eigendommen. Kruispromotie kan hierbij helpen om je publiek op elk netwerk te vergroten. Kruispromotie is het reclame maken voor je ene netwerk via je andere netwerk, door bijvoorbeeld je Instagram-posts ook te delen via Facebook.
In het algemeen is het slim om je profielen volledig aan te vullen. Bio’s, omschrijvingen, gegevens, afbeeldingen en teksten moeten uiteraard geoptimaliseerd worden voor het specifieke netwerk.
Stap 4: Haal Social Media inspiratie bij concurrentie, marktleiders in jouw sector, klanten, …
Ben je niet zeker welke soorten inhoud en posts de meeste interactie zullen uitlokken? Om inspiratie op te doen, kan je eens kijken naar wat anderen in jouw sector delen en hoe ze hun publiek tevreden stellen. Je kan ook op zoek gaan naar wat zij missen en daarop inspelen.
Klanten kunnen ook inspiratie bieden, niet enkel door de items die ze delen, maar ook door hoe ze hun items delen. Bekijk hoe je publiek zijn Tweets schrijft en kopieer die stijl. Leer hun gewoontes – wanneer ze delen en waarom – en gebruik dat als basis voor je Social Media Marketing Plan.
Een laatste bron van Social Media inspiratie zijn marktleiders in je sector. Het zijn giganten die aan hele goeie Social Media marketing doen, van Red Bull tot Etihad Airlines. Bedrijven in gelijk welke sector zijn erin geslaagd zich te onderscheiden door middel van een goeie Social Media strategie. Volg hen en leer eruit. Bekijk of zij tips delen voor Social Media Marketing.
Stap 5: Creëer een inhoudsplan en een sociale kalender
Goeie content hebben is essentieel voor het slagen bij sociale media. Je Social Media Marketing Plan moet een inhoudsplan bevatten, bestaande uit strategieën voor inhoudscreatie en inhoudsbeheer, en ook een kalender.
Je inhoudsplan moet de volgende vragen beantwoorden:
- Welke soorten inhoud wil je posten en promoten op Social Media
- Hoe vaak post ik berichten
- Wat is het doelpubliek voor elke soort inhoud
- Wie zal de inhoud maken
- Hoe zal ik de inhoud promoten
Je kalender bevat de data en tijden wanneer je van plan bent blogs, Instagram en Facebook posts, Tweets, en andere content te posten gedurende je Social Media campagne.
Maak je kalender op, maar maak ook al je inhoud aan. Vele Sociale Netwerken laten je toe berichten te plannen van op voorhand. Op die manier kan je je berichten al schrijven maar op latere tijdstippen automatisch laten posten. Dit biedt je de mogelijkheid om te zorgen dat je berichten grammatisch in orde zijn, in plaats van ze zeer snel te moeten schrijven om je deadline te halen. Wees spontaan met de interacties, niet met het posten van berichten.
Wanneer je niet zeker bent wat je moet delen, volg dan de regel van drie:
- 1 / 3 van je posts promoten je bedrijf, overtuigen lezers en genereren winst.
- 1 / 3 van je posts delen ideeën en verhalen van marktleiders of soortgelijke ondernemingen.
- 1 / 3 van je posts zijn een persoonlijke interactie met je publiek.
Stap 6: Test, evalueer en pas aan.
Om te weten welke aanpassingen moeten gebeuren, moet je constant blijven testen. Je kan bijvoorbeeld je paginabezoeken vanuit social media traceren met Google Analytics. Volg je successen en mislukkingen op en pas je Social Media Marketing Plan vervolgens aan.
Wat ook kan helpen, is het simpelweg vragen. Vraag je volgers, e-mail abonnees en website bezoekers hoe je het doet op Social Media. Vraag ook je rechtstreekse klanten of hun aankoop gemotiveerd werd door sociale media. Dit kan van onschatbare waarde zijn wanneer je op zoek bent naar welke delen je moet verbeteren.
Het belangrijkste dat je moet begrijpen over je Social Media Marketing Plan, is dat het constant moet veranderen. Tegenwoordig verschijnen er meer en meer verschillende sociale netwerken, die je misschien kan toevoegen aan je plan. Wanneer je doelen bereikt, moet je de volgende doelen stellen. Onverwachte uitdagingen kunnen opduiken.
Vanuit AL Design wensen we je alvast heel veel succes met het opbouwen van een Social Media campagne. We kunnen niet wachten om je te volgen op alle mogelijke netwerken en wekelijks nieuwtjes te lezen!