Bezoekerscijfers van je website zijn een goede indicatie, maar niet altijd een bewijs van succes. Wanneer deze bezoekers meteen wegklikken, wordt hun bezoek wel meegeteld maar is hij eigenlijk niets waard, want ze ondernemen geen actie. Wil je weten waarom bezoekers je website verlaten? Hieronder staan 10 van de belangrijkste redenen.
Reden #1. Slechte lay-out
De eerste indruk is belangrijk. Het is iets wat je nooit meer kan opnieuw ervaren, dus wil je dat die goed is. Wanneer je website lelijk, ouderwets of chaotisch overkomt, kan dat een invloed hebben op de mening van je bezoekers. Het design moet binnen de verwachtingen van de bezoekers liggen, dus moet het niet enkel bij het product passen, maar ook bij de doelgroep.
Reden #2. Schrijffouten en onduidelijk opgebouwde teksten
Tekst is, samen met afbeeldingen, het belangrijkste onderdeel van je website. Wanneer je gebruiker die teksten begint te lezen en valt over ontelbare schrijffouten of onduidelijk opgebouwde teksten, lokt wantrouwen uit: is je product even kwalitatief als je tekst?
Reden #3. Storende achtergrondmuziek
We hebben het allemaal meegemaakt: je bent rustig wat aan het surfen en plots begint een muziekje te spelen… Je moet eerst al zoeken waar dat muziekje vandaan komt, zeker als je meerdere tabbladen gebruikt, waarna je je rot zoekt om de knop te vinden om het uit te zetten…
Het is voor de meeste sites af te raden om achtergrondmuziek te voorzien. Wanneer er toch muziek nodig is, geef je de bezoeker best de keuze om de site met of zonder muziek te bezoeken.
Reden #4. Onnodige accounts
Open eens je mailbox en tel eens het aantal mails die gekoppeld zijn aan accounts die je ‘ooit eens moest aanmaken om iets te kunnen’. Bezoekers staan niet te springen om nog maar eens een account aan te maken omwille van meerdere redenen. Probeer daarom je website zoveel mogelijk toegankelijk te maken zonder de aanmeldverplichting. Bij webshops kan je ook de optie bieden om als gast aan te kopen, zonder een account te moeten aanmaken.
Reden #5. Niet aangepast aan mobiele toestellen
Wanneer je je deur uit wandelt, kan je er niet meer aan ontsnappen: overal zijn mensen bezig op mobiele toestellen. Die toestellen kunnen dan ook (bijna) allemaal op internet en dus ook jouw website kunnen bezoeken. Wanneer je website dan niet is aangepast aan het toestel waarmee de bezoeker je probeert te bezoeken, zal die persoon snel opgeven. Bovendien is de kans klein dat hij/zij je website op een later moment nog via een computer gaat bezoeken…
Reden #6. Niet up-to-date
Wanneer je je website gebruikt om je projecten/artikelen te tonen, of om nieuwsberichtjes of blogs te delen met je bezoekers, zorg er dan voor dat je dit geregeld update. Schrijf zoveel mogelijk berichten of blogposts en zorg ervoor dat je stock/projecten up-to-date zijn. Als het laatste nieuwsbericht dateert van 5 jaar geleden, zal je website aanzien worden als ‘dood’ en zal de interesse van de bezoeker ook verdwijnen.
Reden #7. Niet vinden van gewenste informatie
Iemand die op internet op zoek gaat naar informatie, heeft niet altijd veel geduld. Wanneer die persoon dan niet binnen enkele klikken vindt wat hij/zij nodig heeft op je website, grijpen ze naar Google en komen ze waarschijnlijk terecht bij één van je concurrenten. Zorg ervoor dat de juiste informatie op de juiste, goed toegankelijke locaties staat.
Reden #8. Kapotte links
Je bezoekt een website en ziet iets interessants: je klikt erop en merkt dat de pagina waarop je terecht komt leeg is of niet de correcte inhoud bevat… Het is iets waar we ons allemaal wel in herkennen. Het is dan ook een grote oorzaak van ergernis bij bezoekers. Zorg ervoor dat de links op je website correct en up-to-date zijn. Zo komt de bezoeker steeds terecht waar hij/zij wenst terecht te komen en vindt hij/zij zo makkelijker de informatie die hij/zij nodig heeft.
Reden #9. Je website is traag
Er bestaan enorm veel bedrijven die hostingpakketten aanbieden. Vele daarvan zijn goedkoop, maar goedkoop is niet altijd de ideale keuze. In de wereld van de servers gaat goedkoop meestal hand in hand met trage snelheden en beperkte webruimte. Vergelijk de mogelijkheden en bespreek die met iemand die weet waar hij over praat. Op die manier werkt je website aan een optimale snelheid en heb je minder risico dat een bezoeker je website verlaat omdat die te traag laad.
Reden #10. Verloren lopen op de intropagina
Superspeciale intropagina’s kunnen er zeer mooi uitzien, maar zijn meestal een aanslag op de gebruiksvriendelijkheid van een website. Een bezoeker komt niet naar je website om naar een openingspagina te kijken, maar om op zoek te gaan naar iets. Vermijd daarom intropagina’s en breng je gebruikers direct naar je website. Wanneer een intropagina toch nodig is (bijvoorbeeld omwille van taalkeuze), opteer je best voor een eenvoudige pagina, in dezelfde stijl van de rest van je website. Maak de keuzes duidelijk en geef waar nodig kort een woordje uitleg.
Conclusie
De bezoeker is belangrijk. Als visje in een zee van websites en digitale concurrentie moet je dus strijden om elke bezoeker. Leg hem daarom zo weinig mogelijk in de weg, want bij de minste irritatie verlaat een bezoeker je website. Samen zorgen we ervoor dat je website gebruiksvriendelijk is en bezoekers aanspreekt en uitnodigt.
Ben jij op zoek naar een website voor jouw bedrijf of activiteit? Neem dan zeker contact op met ons via onderstaande gegevens!
Heb jij nog tips? Plaats ze in de reacties hieronder!